Τρίτη, Μαρτίου 13, 2012
Κλείσαμε αισίως τα 6!
Δευτέρα, Φεβρουαρίου 13, 2012
Η πόλις θα σε ακολουθεί.
Πέμπτη, Ιανουαρίου 26, 2012
Σε μια στιγμή, προς μια αιωνιότητα
Κυριακή, Ιανουαρίου 01, 2012
Η Κωνσταντινούπολη της καρδιάς
Μου λες κρουαζιέρα στον Βόσπορο κι έτσι όπως κρυώνω απ' τα ρεύματα της θάλασσας πάνω στο κατάστρωμα, δεν χορταίνω να κοιτώ άλλοτε απ' τη μια κι άλλοτε απ' την άλλη πλευρά την Πόλη. Οι μαρίνες με τα σκάφη, το Μπεϊλέρμπεϊ που φημίζεται για τις ψαροταβέρνες του, τα περίφημα γυαλί στις όχθες του Βοσπόρου, τα πλουσιόσπιτα στο Μπεμπέκ, η κρεμαστή γέφυρα που ενώνει την Ευρωπαϊκή με την πιο πράσινη και σαφώς πιο ευκατάστατη-αν κρίνω απ' τα σπίτια- Ασιατική όχθη.
Πέμπτη, Δεκεμβρίου 22, 2011
" The Artist "
Τετάρτη, Δεκεμβρίου 14, 2011
"Τα μυστικά της Μεσογείου"
Πέμπτη, Δεκεμβρίου 08, 2011
Δρόμοι Ζωής: Χριστουγεννιάτικο bazaar
Τετάρτη, Δεκεμβρίου 07, 2011
Ξεχασμένα στάχυα
Παρασκευή, Δεκεμβρίου 02, 2011
"Βασιλιάς σε μια κόλαση"
Τετάρτη, Νοεμβρίου 16, 2011
Πας μη Έλλην να εξαφανίζεται;
Δευτέρα, Νοεμβρίου 14, 2011
Tyrannosavros
Αν είσαι μεσήλικας, χήρος, χωρίς παιδιά, ζεις σε μια εργατική, φτωχική περιοχή της Αγγλίας, πίνεις απ’ το πρωί ως το βράδυ, φέρεσαι άσχημα στους πάντες και φτάνεις να σκοτώσεις απ’ τα νεύρα σου τον πιο αγαπημένο σου φίλο, τότε μάλλον είσαι ένας τελειωμένος άνθρωπος.
Ο Τζόζεφ που στην αρχή της ταινίας είναι όλα τα παραπάνω, κατορθώνει να τραβήξει το βλέμμα του θεατή πάνω του με συμπάθεια ή περιέργεια∙ πάντως όχι με αποστροφή για την αδικαιολόγητη βία που σκορπάει στο πέρασμα του.
Αυτό που δεν μπορεί να κάνει ο ίδιος για να βοηθήσει τον εαυτό του, το βρίσκει μέσω της Χάνα μιας γυναίκας που συνηθισμένη σε βίαιες συμπεριφορές, δεν του ανταποδίδει τα ίσα αλλά αντίθετα του φέρεται φιλικά και τρυφερά και φαίνεται να κερδίζει σιγά- σιγά μια θέση στο σύμπαν του.
Όταν δε, έρχεται αντιμέτωπος με την σκληρή αλήθεια που επιμελώς κρύβει η Χάνα για την προσωπική της ζωή, χωρίς να το καταλαβαίνει μετατρέπεται σταδιακά στον φύλακα άγγελο αυτής της τρομοκρατημένης γυναίκας. Η αποκάλυψη απ’ την συνειδητοποίηση των συναισθημάτων του τον κατακλύζει και τον ξυπνά από μια μεγάλη χρονική περίοδο που έζησε βυθισμένος στη θλίψη και την παραίτηση.
Η τελευταία του βιαιότητα πριν αποχαιρετήσει τον παλιό κακό εαυτό του είναι να εκδικηθεί για τον τραυματισμό (ψυχικό και σωματικό) ενός μικρού γειτονόπουλου που όπως ο ίδιος ομολογεί ήταν το μόνο πλάσμα που του χαμογέλαγε και του μιλούσε σ’ αυτήν τη σκοτεινή περίοδο της ζωής του.
Στο τέλος της ταινίας ο Τζόζεφ είναι ένας διαφορετικός άνθρωπος. Όχι ψεύτικα καλός όπως θα ήταν σε μια mainstream αμερικανική ταινία με αναμενόμενο happy end αλλά σε πιο ρεαλιστικό επίπεδο.
Η λιτή σκηνοθετική αφήγηση του Paddy Considine είναι ένα παράδειγμα του ότι αυτό που κάνουν κάτι μικρές ευρωπαϊκές παραγωγές δεν μπορεί να το ονειρευτεί ο αμερικανικός κινηματογράφος ούτε όταν βρίσκεται στα χάι του(sic) όσο κι αν αυτό ακούγεται σαν κλισέ. Είναι θέμα διαφορετικής κουλτούρας τελικά…
Χωρίς περιττές λεπτομέρειες, η ταινία μπαίνει εξαρχής στην ουσία αυτού που θέλει να πει. Δεν υπονοεί και δεν αφήνει περιθώρια για άλλου τύπου αναγνώσεις. Ο Considine δεν τρέφει ψευδαισθήσεις, δεν ωραιοποιεί, δεν προσπαθεί να περάσει υπογείως στον θεατή κανένα μήνυμα. Έχει ωστόσο την ανάγκη να δώσει μια πιο αισιόδοξη προοπτική – μέσα στο ανθρωπίνως εφικτό βέβαια- κι αυτό κάνει τελικά μέσα απ’ την δραματική κορύφωση των τελευταίων σκηνών.
Εξαιρετικό το πρωταγωνιστικό δίδυμο των Peter Mullan και Olivia Colman.
Μοναδικό μελανό σημείο της ταινίας ο τίτλος της που παραπέμπει σε άλλου τύπου κινηματογράφου και πιθανόν να μην λειτουργήσει ελκυστικά για τους θεατές.
Πέμπτη, Οκτωβρίου 27, 2011
ΑΛΠΕΙΣ
Τρίτη, Σεπτεμβρίου 27, 2011
Τα στερνά τιμούν τα πρώτα
Πέμπτη, Σεπτεμβρίου 22, 2011
Kafka Zone στις Νύχτες Πρεμιέρας
Η καλή μέρα απ’ το πρωί φαίνεται. Έτσι και οι φετεινές νύχτες πρεμιέρας που ολοκληρώνονται την Κυριακή 25/9, έδειξαν απ’ την αρχή το καλό τους πρόσωπο. Η εναρκτήρια ταινία «The artist» για την οποία θ’ αφιερώσω ένα ξεχωριστό ποστ σε κάποια άλλη χρονική στιγμή, ήταν με δυο λόγια καταπληκτική. Φόρος τιμής στην ιστορία του κινηματογράφου, συγκίνηση, υψηλή αισθητική συγκέντρωσε πλήθος χειροκροτημάτων και την γενική απορία γιατί να χάσει απ’ το αμφιλεγόμενο «Δέντρο της ζωής» τον Χρυσό Φοίνικα και μάλιστα στην έδρα της…
Μέσα στις τόσες ταινίες που έχουν προγραμματιστεί σ’ αυτές τις 12 μέρες του φεστιβάλ είναι αδύνατο για προφανείς λόγους να τις δει κανείς όλες. Επιπλέον, απέκλεισα ταινίες που σίγουρα θα βγουν στις αίθουσες τους επόμενους μήνες καθώς κι αυτές που παίχτηκαν σε κινηματογράφους μακρύτερα απ’ το κέντρο (Δαναός1 & 2) και για τους οποίους δεν υπήρχε ηλεκτρονικό σύστημα αγοράς εισιτηρίων. Αυτό με τα εισιτήρια νομίζω ότι πρέπει να το κοιτάξουν καλύτερα οι διοργανωτές γιατί το υπάρχον ωράριο στα σημεία προπώλησης δεν εξυπηρετεί καθόλου τους εργαζόμενους.
Στο δια ταύτα λοιπόν, επέλεξα να δω ένα μέρος απ’ το αφιέρωμα στον Κάφκα, το λεγόμενο Kafka Zone το οποίο δημιουργήθηκε με αφορμή την έκθεση «Investigations of a Dog» που οργανώνεται απ’ το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ
Πρώτη ταινία ήταν η «Δίκη» σκηνοθετημένη από έναν κινηματογραφικό θρύλο, τον Όρσον Ουέλς το 1962.
Όσοι έχουν διαβάσει το ομώνυμο μυθιστόρημα του Κάφκα που στηλιτεύει κάθε μορφή εξουσίας (πάντα επίκαιρο) ή όσοι έχουν υπόψιν τους κάτι από ατμόσφαιρα Κάφκα θα συμφωνήσουν ότι η εξπρεσιονιστική τεχνική σκηνοθεσίας του Ουέλς, τα ασπρόμαυρα εντυπωσιακά πλάνα, η υποβλητική μουσική και η ανεπανάληπτη ερμηνεία του Πέρκινς στοιχειοθετούν μια ταινία σταθμό στην ιστορία του κινηματογράφου. Άξιο αναφοράς το ότι ο ίδιος ο Ουέλς θεωρούσε αυτήν κι όχι τον «πολίτη Κέιν» την καλύτερη ταινία του.
Δεν ήξερα ότι το έργο του Κάφκα έχει εμπνεύσει αρκετούς δημιουργούς ταινιών animation. Όσοι είστε φίλοι ή/και αναγνώστες, θα έχετε προσέξει ότι το παρόν blog είναι φιλικό προς τα κινούμενα σχέδια και τα comics.
Στη χτεσινή προβολή (ημέρα αφιερώματος στον Κάφκα στον κιν/φο Άστορ), την τιμητική τους είχαν 6 ταινιάκια κινουμένων σχεδίων Καφκικής έμπνευσης.
Προβλήθηκε αρχικά η τριλογία: «Rider on the Bucket», «The Chamber Stork» και «The Country Doctor» (τιμήθηκε με Αργυρή άρκτο για ταινία μικρού μήκους στο φεστιβάλ Βερολίνου του 1996) της Φινλανδής Καταρίνα Λίκβιστ.
Το εντυπωσιακό με τη Λίκβιστ είναι ότι χρησιμοποιεί στις ταινίες τις μαριονέτες που κατασκευάζει η ίδια και που τις εντάσσει εντυπωσιακά μέσα στο περιβάλλον των ταινιών της. Στο «The Country Doctor» μάλιστα μεταφέρει τη δράση στο κατεστραμμένο απ’ τον πόλεμο Σαράγιεβο δίνοντας –πέρα απ’ το στοιχείο του animation- και μια άλλη διάσταση στην ιστορία του Κάφκα.
Το «The Country doctor» φαίνεται ότι είχε την τιμητική του χθες αφού το είδαμε και δια χειρός Κότζι Γιαμαμούρα με τίτλο «Inaka Isha» Ο ιάπωνας σκηνοθέτης παίρνει αφορμή απ’ την ιστορία του Κάφκα και δημιουργεί ένα εκπληκτικής αισθητικής φιλμάκι που μέσα στα 20 περίπου λεπτά που διήρκεσε κατάφερε να συγκινήσει και να εντυπωσιάσει για το σκίτσο του.
Στη συνέχεια τη σκυτάλη παίρνουν Αμερική και Καναδάς με τον αμερικανό Τομ Γκίμπονς να δημιουργεί μια μεταμοντέρνα, φουτουριστική πόλη στο «Hunger Artist κερδίζοντας το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Σλάμντανς και συγκινώντας με την all time classic ιστορία του πάλαι ποτέ διάσημου καλλιτέχνη που τώρα σαπίζει αργά στο κλουβί του.
Η πασίγνωστη «Μεταμόρφωση» του κυρίου Σάμσα σε ζωύφιο της Καρολάιν Λιφ, ήταν επίσης πολύ ενδιαφέρουσα για το σκίτσο και τον τρόπο που αυτό εξελισσόταν μέσα στο λευκό περιβάλλον του και τέλος το «The Man Who Waited» καναδικής παραγωγής ήταν η πιο πρόσφατη ταινία που προβλήθηκε (παραγωγής 2006) αποδεικνύοντας ότι ο Κάφκα εξακολουθεί να εμπνέει τους δημιουργούς κινουμένων σχεδίων και να τους ιντριγκάρει να μεταφέρουν την υποβλητική ατμόσφαιρα των παραβολών του στη μεγάλη οθόνη.